Nieuwe ervaringen - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Emily Janssen - WaarBenJij.nu Nieuwe ervaringen - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Emily Janssen - WaarBenJij.nu

Nieuwe ervaringen

Door: Emily Janssen

Blijf op de hoogte en volg Emily

24 April 2014 | Kameroen, Bamenda

Verhoogde muren
Vanwege de inbraak in ons huisje, worden er verschillende maatregelen genomen om ons toch weer een veilig gevoel terug te geven. De houten deuren zijn allemaal vervangen voor ijzeren deuren, en ook zijn ze nu bezig met de muren om ons huis te verhogen. Echt superlief, maar de mensen beginnen hier zo vroeg met werken dat voor ons het uitslapen in het weekend er niet meer in zit!
Verder is ons pad naar de verharde weg niet meer normaal begaanbaar. We stuntelen nu over zandbergen, steenbergen en grindbergen heen om bij de verharde weg te komen haha, al deze spullen zijn nodig om de muren hoger te kunnen maken, dus ja, we moeten er zelf ook iets voor over hebben!

Voetbal wedstrijd
Van stage kregen Anouk, Dewi en ik de uitnodiging om eens te komen kijken bij een voetbalwedstrijd tussen de leraren van de basisschool. Natuurlijk hebben we even een kijkje genomen met heel de groep,maar wat was het vreemd om te zien!
Daar aangekomen werden we hartelijk ontvangen door de mensen. Ze waren op dat moment bezig met een potje handbal, omdat nog niet iedereen aanwezig was voor het voetbalpartijtje.
Zodra iedereen er was, gingen de mannen voetballen.
Er werd gevoetbald op een veldje tussen de geiten, dus dit was echt hilarisch om te zien omdat af en toe een geit moest vluchten voor zijn leven haha!

Paasviering in de kerk
Zaterdagavond gingen we naar de kerk om met het dorp pasen te vieren. We zorgden ervoor dat we netjes gekleed waren en er aantoonbaar uitzagen.
Rond 8 uur gingen we naar de kerk, eenmaal daar aangekomen, zagen we dat de kerk propvol zat en moesten we wachten tot er ruimte gemaakt werd zodat we er ook bij konden.
In de kerk hing een fijne sfeer, iedereen was er met elkaar en het was deze keer veel leuker in de kerk. Er werden verhalen verteld, er werd gezongen en gedanst. Heel anders dus als de vorige keer, aangezien dat alleen maar zitten, staan en luisteren was.
Op een gegeven moment viel de stroom uit en zaten we in het kaarslicht naar de verhalen te luisteren, ik werd er moe van en viel bijna in slaap in de kerk!
Rond een uurtje of 10 waren we weer terug in ons huisje, waar ik doodleuk te horen kreeg dat er in de kerk een muis onder de stoel van Anouk (die zat voor me in de kerk) zat, getver!
Na nog evenmet elkaar gekletst te hebben, waren we daarna al gauw vertrokken naar onze bedjes.

Uitstapje
Zondag was weer een uitstapjesdag. Vroeg opgestaan, want de taxi's stonden om half 9 al klaar om ons te vervoeren. We gingen eerst naar Bamenda om onze gids Basil op te halen. Vanuit Bamenda gingen we door naar Lake Awing. De rit er naar toe was echt supergaaf, de bergen in, en dan ook echte zand, modder en rotsige wegen berijden! Gelukkig deze keer wel in een auto en niet achterop de motor! Voelde me toch wel een stukje veiliger!
Bij Lake Awing aangekomen, zagen we echt een prachtig meer voor ons liggen. Afrika heeft prachtig verstopte natuur en veel geheime plekjes!
Na een aantal foto's gemaakt te hebben, kwam opeens een man aangelopen die vertelde dat hij 2000 CFA per persoon wilde hebben (10x 2000 CFA = 20.000 CFA = 30,- voor een meer..oftwel, flink afgezet dus..) We wilde eerst nog proberen af te dingen, maar hij haalde opeens een groot kapmes te voorschijn en ging heel toevallig opeens bosjes kappen..
Toch behoorlijk onder de indruk, dus toch maar 20.000 CFA betaald.

Na Lake Awing, gingen we door naar Bafut. We gingen naar het paleis van de Fon toe om dit te bezichtigen.
Aangekomen bij het paleis van de Fon kregen we als eerst gelijk even het prijzenlijstje onder onze neuzen geschoven, en er werd ons verteld dat je extra moest betalen voor elke camera die er gebruikt werd.
Nadat we besproken hadden wiens camera's wel of niet meegingen, kon onze rondleiding beginnen. We werden rondgeleid door één van de vrouwen van de Fon (hij heeft er een stuk of 100).
De rondleiding was opzich erg leuk, maar door de warmte was hij erg langdradig..
Aan het einde van de rondleiding, gingen we met zijn allen nog een Afrikaanse mannendans aanschouwen, erg leuk om te zien, en ook erg apart! Alle mannen stampten rond in verenpakken en liepen te zwaaien met stokken. Op een gegeven moment kregen Naomi B en ik een stok aangereikt, dit betekende dat de mannen vriendschap met ons wilde sluiten en dit dus een teken was als cadeau, lief!
Na de Afrikaanse mannendans, maakten we nog een aantal foto's van het paleis van de Fon. Daarna gingen we weer terug naar de taxi's om ons terug te laten rijden naar huis. Het was een leuke, maar een vermoeide dag.

Stage-ervaringen
Afgelopen maandag mochten we eindelijk beginnen met stage lopen bij de kleuters. Op school aangekomen werden we overvallen door de kleuters en hingen ze allemaal om ons heen, superschattig!
Toen de lessen begonnen was het toch wel anders als ik verwachtte. Dewi en ik lopen samen stage in dezelfde klas. De zuster die lesgaf kwam niet erg voorbereid over en vroeg aan ons of we iets met de kinderen wilden doen, uh nee? We hadden nog niks voorbereid en we konden de kinderen nog helemaal niet, dus we wilden de eerste dag even kijken hoe het verliep.
De pauze brak aan en opeens was de zuster verdwenen. Na de pauze stonden Dewi en ik er dus alleen voor en er werd ons verteld om de kinderen maar te vermaken met verhaaltjes. Lekker makkelijk als de kinderen amper engels kunnen spreken, en niet naar ons willen luisteren, hierdoor dus door de klas heen gaan rennen, elkaar gaan slaan en zelfs Dewi en mij omver gingen duwen..
De schattige kleutertjes veranderden in duiveltjes en er was geen houden meer aan.
Op een gegeven moment kwam de zuster terug en sprak de kinderen streng toe. Ook kregen sommige kinderen klappen met een zelfgemaakte zweep. Heel heftig om te zien dat de kinderen hier hard geslagen worden.
Dinsdag was een andere dag. De zuster was te laat en weer stonden Dewi en ik er alleen voor. Ook vandaag werd er volop naar elkaar en ons geslagen en geduwd. Ik was het zat en haalde een juf van een andere klas erbij om te vragen of ze de kinderen stil kon krijgen. De juf werd laaiend en gaf elk kind uit de klas een fikse klap met de zweep. Shit! Dit was zo niét mijn bedoeling!
De kinderen kregen een preek van de juf en waren heel stil. Precies op dat moment kwam de zuster van onze klas aangelopen, en nam de lessen weer over.
Gelukkig konden Dewi en ik wel iets leuks met de kinderen gaan doen, en hebben we ze het liedje Hoofd, Schouders, Knie en Teen aangeleerd. Superleuk om die kinderen dan te zien lachen en te genieten.
Woensdag weer een nieuwe dag, tot nog toe worden we iedere dag begroet door de kleuters met een knuffel. Vandaag hebben we met de kinderen geteld. Zo leuk om te zien dat het ons toch wel leuk om de kleuters wat te leren! Na het tellen gingen we het liedje In De Manenschijn doen en ook hebben we vandaag heerlijk even met de kleuters geknuffeld door ze op schoot te nemen. Je ziet echt aan de kinderen dat ze zulk lichamelijk contact niet gewend zijn. Eerst vonden ze het vreemd om op schoot te zitten, maar al gauw had ik er 20 op een rij staan om op schoot te nemen hahaha!

Afrikaanse babbelbox
We zijn lekker creabea bezig geweest. We hebben met zijn achten bedacht om een doos te maken waarin iedereen briefjes kan stoppen met quotes en herinneringen aan de dingen die we hebben meegemaakt. De laatste dag in Douala gaan we de doos openen en alle briefjes lezen, zo hopen we dat onze laatste dag op het vliegveld toch een beetje snel zal gaan en we ons kunnen vermaken zonder dat we stress hebben!

Camera kapot
Kleine mededeling.
Een maand geleden heb ik bij de Saturn een nieuwe camera gekocht, speciaal voor Afrika, maar helaas helaas is deze nu al weer kapot. Ik kan nu dus geen foto's meer maken met mijn camera, en ook niet met mijn telefoon aangezien deze camera ook stuk is gegaan voordat ik naar Afrika ging.
Gelukkig krijg ik van alle kanten camera's hier toegereikt door de andere meiden en kan ik ze gewoon lenen. Maar het delen van de foto's gaat nu toch een stukje langzamer. Jullie zullen dus geduldig moeten zijn!

Dit was het weer, hoop dat jullie weer genoeg op de hoogte zijn van mijn avonturen hier in Afrika!
Tot schrijfs,
Dikke kussen en knuffels van Emily

• 24 April 2014 - 21:08

Maya:

Leuke belevenissen Em, wel schokkend dat de kinderen geslagen worden.
    Fijn dat je van de camera's van de andere meiden mag gebruiken.
    We kijken nu al uit naar je volgende update.

• 25 April 2014 - 09:23

Lely:

Leuke update super al die ervaringen leuk en minder leuk met die kleuters maar je leert er wel wat van wat je altijd nog eens kan gebruiken xx

• 07 Mei 2014 - 21:11

José De Krijger:

Hoi Emily,
    Ook je oudere berichten dus nog gelezen , zoals beloofd!
    Leuk om al je belevenissen te lezen in de kerk , de tripjes, het reilen en zeilen in jullie huis en last but not least de ervaringen met de kleuters en de pedagogische omgang van jullie juffen! Heb jij het idee , dat de juffen daar een lesprogramma hebben en zich daar aanhouden ? en hoe bepalen jullie nu de inhouden van jullie lessen? Ik lees dat jullie veel spelen en zingen en tekenopdrachten aanbieden . Wat is er nog meer mogelijk? Kun je de lesgevers van daar ook nog op een hoger niveau brengen of is dat niet mogelijk of niet nodig??? Welk materiaal is er wel, of misschien wat is er niet, kun je daar nog iets voor bedenken ??????
    Ik heb zo veel vragen en ben zo benieuwd!!!!
    Groet, José
    Ga nog even je oudste berichten lezen!